Linkbuilding strategie

Samenvatting Artikel

Linkbuilding strategie feature image 01

Wie een eigen website heeft en daarmee zo goed mogelijk vindbaar wil zijn in Google, die ontkomt er bijna niet aan om aan linkbuilding te doen. Linkbuilding omvat activiteiten die ertoe leiden dat jouw website backlinks verzamelt. Met backlinks worden hyperlinks bedoeld die vanuit externe websites naar jouw website linken.

Er zijn diverse technieken en methodes om vorm te geven aan linkbuilding. Later in dit artikel gaan we daar dieper op in. Eerst lees je echter wat basisinformatie die iedereen die aan linkbuilding gaat doen zou moeten kennen.

Welke basisrichtlijnen gelden er bij linkbuilding?

In de inleiding meldden we al dat het bij linkbuilding draait om het verzamelen van backlinks. Hierbij is het logisch om te denken dat hoe meer backlinks je hebt, hoe beter dat uitpakt voor je SEO. Een aantal jaren geleden draaide het bij linkbuilding inderdaad daadwerkelijk alleen maar om de hoeveelheid backlinks, maar die tijden zijn inmiddels voorbij. Tegenwoordig is de kwaliteit van je linkprofiel minstens net zo belangrijk. Een linkprofiel voldoet idealiter aan de volgende voorwaarden:

  • Je hebt backlinks van zo veel mogelijk verschillende domeinen.
  • Minstens een aantal van deze domeinen hebben een hoog aanzien in Google.
  • Je hebt zo veel mogelijk backlinks waar je niet voor hebt betaald, maar op ‘natuurlijke’ wijze verkregen.
  • Je backlinks zijn verpakt in relevante en kwalitatief sterke artikelen die echt van meerwaarde kunnen zijn voor mensen uit jouw doelgroep.
  • Het aantal backlinks wordt geleidelijk groter.

Het mag inmiddels duidelijk zijn: linkbuilding is een langdurig proces waar je – als het goed is – vooral op de lange termijn profijt van kunt hebben. Op de korte termijn heb je daarentegen nog weinig baat bij je inspanningen.

Strategieën die je kunt toepassen

Zelfs al dient elke linkbuilder de hierboven beschreven richtlijnen in gedachten te houden, als linkbuilder kun je wel degelijk kiezen voor een specifieke strategie om het maximale rendement uit je inspanningen te persen. Denk hierbij aan onder andere de volgende bestaande strategieën:

  • De skyscraper strategie. Deze bestaat uit het schrijven van een artikel of het toevoegen van een subpagina van ongekend goede kwaliteit. Daar geef je vervolgens ook voldoende ruchtbaarheid van. Dit alles in de hoop dat anderen een hyperlink plaatsen naar de desbetreffende pagina.
  • Je kunt bij een linkbuilding platform backlinks kopen via blog artikelen. Let op: uiteraard moeten deze backlinks dan wel op kwalitatief goede sites met een hoge autoriteit worden geplaatst.
  • Ben je in een linkbuilding race verwikkeld met je concurrenten? Dan kun je ervoor kiezen voor de competitors content analysis strategie te gaan. Je kijkt dan specifiek waar je concurrenten backlinks verzamelen, en probeert op diezelfde plekken hetzelfde te doen.
  • Tenslotte willen we hier de prospecting strategie benoemen. Hierbij tracht je via bekenden, relaties en zakenpartners aan ‘gratis’ links te komen. Een linkruil behoort vaak ook tot de mogelijkheden.

Ga je zelf linkbuilden of besteed je het uit?

Wanneer je als ondernemer je linkbuilding naar een hoger niveau wilt tillen, dan kun je ervoor kiezen dit zelf te doen (of met behulp van je personeel) of om dit uit te besteden. Onthoud wel dat linkbuilding een langdurig en tijdrovend proces is. Daarom kiezen veel kleine, maar ook grote bedrijven ervoor om dit uit te besteden. Aan uitbesteding kleven ook simpelweg veel voordelen.

Zo kun je gebruikmaken van het netwerk en de expertise van een online marketingbureau en kan een dergelijk bureau door efficiëntie vaak gunstige tarieven hanteren. Daarbij hoef je zelf geen extra online marketeers aan te nemen om de linkbuilding in goede banen te laten leiden.

Recente blog artikelen