SEO uitbesteden

Samenvatting Artikel

SEO uitbesteden feature image 01

SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) is een onderdeel van de online marketing waar je als ondernemer eigenlijk niet omheen kunt. Althans, als je een mooie website hebt die moet bijdragen aan je uiteindelijke omzet, dan is SEO een onmisbare factor. Je website beter vindbaar maken via Google en andere online zoekmachines is evenwel een tijdrovend en – voor nieuwkomers in de online marketingwereld – ingewikkeld karwei.

SEO uitbesteden is dan ook waar talrijke bedrijven voor kiezen. In dit artikel lees je hier meer over. Uiteraard gaan we ook in op de voordelen en de kosten van uitbesteding aan bijvoorbeeld een extern online marketingbureau met alle benodigde expertise.

Welke onderdelen van SEO kun je uitbesteden?

Mensen die zich afvragen welke onderdelen van SEO je allemaal kunt uitbesteden, kunnen rekenen op een simpel antwoord: allemaal. Het laten schrijven van content, linkbuilding uitbesteden of technische SEO-audits: dit is allemaal mogelijk. Aan een deskundig online marketingbureau kun je met een gerust hart alle SEO-gerelateerde activiteiten overlaten.

Wel is het natuurlijk slim om een vinger aan de pols te houden. Dit mede vanwege het feit dat jij als ondernemer de meeste knowhow hebt van je werkveld. Idealiter controleer je bijvoorbeeld de content die door een externe marketeer wordt geproduceerd. Uiteraard is het los daarvan ook interessant om nauwgezet te volgen in hoeverre je investeringen zich terugbetalen.

Voordelen SEO uitbesteden

Het uitbesteden van je online marketing in het algemeen en/of je SEO in het bijzonder, biedt de volgende voordelen:

  • Het is dankzij uitbesteding niet nodig om je de vele facetten van de online marketing eigen te maken. Dit scheelt je enorm veel tijd; tijd die je dan mooi kunt besteden aan je eigenlijke werk.
  • Uitbesteding voorkomt dat je zelf extra personeel in dienst moet nemen. Dat personeel hoef je dan ook nog eens niet te werven.
  • Een extern online marketingbureau beschikt over alle specialismen die nodig zijn in de online marketingwereld. Denk hierbij aan ICT’ers, tekstschrijvers, designers en allround marketeers. Een dergelijke organisatie kan dan ook bij uitstek het maximale rendement halen uit je digitale marketingmogelijkheden.
  • SEO uitbesteden pakt normaal gesproken goedkoper uit dan wanneer je dit in eigen beheer houdt. Lees verder om iets meer te weten over de kosten.

Kosten SEO uitbesteden

Laten we vooropstellen: op voorhand is het zeer moeilijk aan te geven hoeveel je kwijt zou zijn als je je SEO uitbesteedt. Dit hangt van een aantal zaken af. Je huidige situatie is een factor die veel invloed heeft op de kosten. Wie al over een moderne website beschikt, zal minder kwijt zijn aan uitbesteding dan een ondernemer die een verouderde site heeft. Ook je precieze wensen spelen een grote rol. Wil je bijvoorbeeld je SEO-activiteiten uitbreiden met linkbuilding? Dan zijn daar ook weer hogere investeringskosten aan verbonden. 

Daarnaast hanteren de verschillende online marketingbureaus die er zijn andere tarieven. Hierbij werken sommige bedrijven op uurbasis, en andere organisaties op maand- of projectbasis. Rond de honderd euro kun je zien als een gangbaar uurtarief. Voor een groter project ben je al snel een paar duizend euro kwijt. 

Zaak is simpelweg in gesprek te gaan met bij voorkeur meerdere externe online marketingspecialisten. Schroom daarbij niet te vragen naar de kosten; hier dient men volgens ons gewoon transparant over te zijn.

Recente blog artikelen
Tips

Waarom linkbuilding?

Linkbuilding omvat het goed inrichten van de interne links op jouw website en het het verkrijgen van backlinks naar jouw website of webshop.

Lees meer »
Hoger in Google feature image 01
Tips

Hoger in Google

Tegenwoordig wordt ongeveer de helft van alle marketing- en reclamebudgetten in het Nederlandse bedrijfsleven besteed aan online marketing.

Lees meer »