Zoekmachine optimalisatie

Je kent het vast wel, je hebt net een nieuwe website opgezet, maar je hebt weinig bezoekers. Dit is helemaal niet raar, want een nieuwe website moet eerst worden geïndexeerd door Google. Je begint helemaal bij het begin, dus je scoort laag op Google, wordt laag in de zoekresultaten vertoond en krijgt weinig bezoekers. Gelukkig kun je snel groeien en veel klanten naar je website werven. Dit proces kun je versnellen met behulp van zoekmachine optimalisatie. In dit artikel lees je alles dat je moet weten over zoekmachine optimalisatie.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is niks minder dan het optimaliseren van je website volgens de regels van verschillende zoekmachines, vooral Google speelt hier een sleutelrol in. Er zijn een aantal belangrijke punten die zwaar meewegen:

  • Je hebt goede content nodig die relevant is. De content moet dus specifiek gericht zijn op de producten die jij probeert te verkopen. 
  • De website moet goed werken. Er mogen geen bugs op de website aanwezig zijn en de website moet snel laden. Dit zal worden gewaardeerd door zoekmachines en ervoor zorgen dat jouw website hoger wordt geplaatst in de zoekresultaten. 
  • Zoekwoorden zijn heel belangrijk. Je moet de content en titels vullen met zoekwoorden die populair zijn. Dit zijn woorden waar mensen vaak op zoeken, zo zal jouw website als relevant worden geacht en eerder worden vertoond in de zoekresultaten.
  • De meta’s en titels moeten in orde zijn. Dit zijn de titel en tekst die je bij het blokje (de snippet) van jouw website ziet als jouw website wordt vertoond in de zoekresultaten. 


Dit zijn grofweg de belangrijkste punten die bijdragen aan zoekmachine optimalisatie. Hieronder kun je lezen hoe je deze aspecten kunt optimaliseren.

Zoekwoorden onderzoek

Voordat je aan de slag gaat met de SEO-content is het belangrijk dat je eerst onderzoekt welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website. Dit kun je meestal door een online marketing bureau laten uitvoeren. Zij gaan dan met behulp van Google Ads voor jou onderzoeken op welke woorden vaak wordt gezocht door de consument. Vervolgens maken zij een overzicht met de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website. Het is dan belangrijk dat jij deze zoekwoorden in de titels, meta’s en content van jouw website gebruikt. Jouw pagina wordt dan namelijk in de zoekresultaten getoond als iemand op deze zoekwoorden zoekt.

Wat is goede SEO-content?

Het is belangrijk dat je goede content op de pagina’s van je website plaatst. De content moet natuurlijk over de producten gaan die jij aanbiedt, maar de tekst moet ook aan de SEO-richtlijnen voldoen. Zo is het belangrijk dat je de eerder genoemde zoekwoorden goed in de content verwerkt. Het is hierbij belangrijk dat je niet aan keyword stuffing doet. Dit houdt in dat je de zoekwoorden overmatig gebruikt wat juist een averechts effect kan hebben. Google zal dan juist een lage waarde aan je website geven.

Recente blog artikelen