Een duidelijke, specifieke beschrijving van de personen die tot de doelgroep(en) van je bedrijf behoren. Dat is wat er wordt bedoeld met een nauwgezette doelgroep analyse, dat in feite een onderzoek is naar deze ideaal bij je producten en/of diensten passende mensen. Meestal is een doelgroep analyse een van de meest belangrijke onderdelen van een volledige marketingstrategie. Hoe zo’n doelgroep analyse tot stand komt? Grofweg kun je stellen dat je in vijf stappen naar deze analyse toewerkt. Hieronder worden deze stappen in het kort beschreven.

1. Doelstellingen formuleren

Dat je als ondernemer zijnde een doelgroep analyse wilt (laten) uitvoeren is logisch, maar waarom is dat het eigenlijk? Deze eerste stap dient om daarachter te komen. In stap 1 ga je dan ook doelstellingen formuleren die je met je doelgroep analyse wilt bereiken. Een hoofddoelstelling is waarschijnlijk het beter leren kennen en afbakenen van je doelgroep. Je kunt je evenwel ook ten doel stellen om meer te weten te komen over bijvoorbeeld de klanttevredenheid of over je positionering.

2. Onderzoeksvragen bedenken

Wanneer de doelen van je doelgroep analyse eenmaal duidelijk zijn, is het tijd om na te gaan denken welke specifieke informatie en gegevens je wenst te achterhalen. Bij een dergelijke analyse ligt het voor de hand dat je geïnteresseerd bent in demografische, geografische, sociaaleconomische en psychografische gegevens. Om deze te achterhalen is het nuttig een aantal onderzoeksvragen te bedenken. Deze kun je gerust opsplitsen in hoofd- en deelvragen.

3. Antwoorden zoeken op de vragen

Als duidelijk is welke gegevens je wilt verzamelen en wanneer de vragen zijn bedacht en goedgekeurd, is het daadwerkelijk tijd om antwoorden te zoeken op deze vragen. Afhankelijk van de vragen die je gesteld hebt kun je dat op vele manieren en via talrijke mediums doen zoals bijvoorbeeld de Google Keyword Planner. Informatie zoeken via een online zoekmachine is uiteraard mogelijk, maar of je hiermee alle benodigde informatie kunt opdoen valt te betwijfelen. Het kan zinvol zijn om de sites van het CBS en de KVK te raadplegen. Bovendien verschaffen vakmedia en je eigen klantenbestand misschien meer informatie. Laatstgenoemde kun je zelfs inzetten om een enquête te houden.

4. Gevonden informatie structureren en uitwerken

Tijdens de uitvoering van stap 3 verzamel je hopelijk volop nuttige informatie. Geleidelijk ga je dan over in stap 4, die bestaat uit het filteren en structureren van alle gegevens die je weet te achterhalen. Uiteindelijk kun je deze informatie dan uitwerken tot duidelijke antwoorden op de vragen die je bij stap 2 had geformuleerd.

5. Een of meerdere persona’s opstellen

Een persona geldt tenslotte als ultiem resultaat van een doelgroep analyse. Met een persona wordt een fictief persoon bedoeld die alle eigenschappen heeft die in jouw doelgroep het vaakst voorkomen. Blijkt bijvoorbeeld dat jouw doelgroep bestaat uit vooral vrouwen van 30 tot 50 jaar? Dan zeg je dat je persona 40 jaar is en de naam Petra draagt.

Uiteraard geldt dat hoe meer eigenschappen je je persona kunt toeschrijven, hoe beter dat is. Wanneer je je doelgroep namelijk optimaal kent, kun je je marketingactiviteiten daar ook zo goed mogelijk op toespitsen. Tenslotte kan het natuurlijk zijn dat jouw producten in feite meerdere doelgroepen kennen. In dat geval kun je ook meerdere persona’s opstellen.

Meer weten over doelgroep analyses? Bekijk hier 10 stappen voor een doelgroep analyse.

Stuur ons een DM.

Benieuwd welke specifieke groeikansen er online voor jou liggen? Aarzel niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen.

BLIJF OP DE HOOGTE

Laatste blogs

  • Published On: 17 August 2023

    Waarom linkbuilding?

  • Published On: 4 July 2022

    5 stappenplan doelgroep analyse

  • Published On: 22 January 2024

    Hoe werkt linkbuilding?