Dat SEO van zeer grote invloed is op de vindbaarheid van je website, dat weten de meeste ondernemers ondertussen wel. Hierbij staat SEO voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het doel van activiteiten die onder SEO vallen is kortweg het verbeteren van je positie in de zoekresultaten in Google en andere digitale zoekmachines. Dit moet leiden tot meer bezoekers op je website, en als gevolg daarvan meer klandizie.

Een van de activiteiten die onder SEO vallen is vervolgens linkbuilding. Voor mensen die nooit eerder met linkbuilding hebben gewerkt zit dit fenomeen logischerwijs nog vol geheimen. In dit artikel gaan we dan ook dieper in op hoe linkbuilding werkt, en welke stappen je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat jouw linkbuildingactiviteiten succesvol worden.

De basis van linkbuilding

In de kern omvat linkbuilding activiteiten die ertoe leiden dat er vanuit andere websites gelinkt wordt naar jouw website. Hierbij is het doel zeker niet alleen dat consumenten vanuit deze ‘derde’ websites op jouw site terecht komen. De hoofddoelstelling is namelijk dat de domein autoriteit van jouw webpagina verbetert.

Dat laatste zit zo: Google en andere online zoekmachines beoordelen websites op online autoriteit, iets dat afgeleid wordt aan de hand van links op externe websites. Uiteraard geldt dan dat hoe hoger die autoriteit is, hoe hoger je ranking, oftewel je positie in de zoekresultaten. Verder geldt eerste instantie dat meer links leiden tot een hogere autoriteit. Echter is de kwaliteit ook zeer belangrijk. In de volgende alinea’s lees je meer over hoe je op de juiste wijze kunt linkbuilden, en hoe kwaliteit en kwantiteit zich tot elkaar verhouden.

Wat zijn geschikte manieren om linkbuilding vorm te geven?

Er zijn verschillende goede manieren om ervoor te zorgen dat links naar jouw pagina verschijnen op andere websites. Hoofdzakelijk zal het gaan om informatieve artikelen waarin een link is verwerkt naar jouw site. Dit kan bijvoorbeeld op deze manieren vormgegeven worden:

  • Je kunt een gastblog schrijven op de website van een krant, tijdschrift of (relevant) platform.
  • Je kunt op forums of social media links (laten) plaatsen.
  • Je kunt inzetten op het ruilen van links met andere bedrijven uit jouw sector.
  • Je kunt, al dan niet via het inzetten van een marketingbureau, kwalitatieve artikelen met links laten plaatsen op kwalitatief sterke websites met raakvlakken met jouw producten en/of diensten.
  • Tenslotte kun je ook zorgen voor aanwas aan ‘natuurlijke’ links. Dit doe je door betrokkenheid te creëren, bijvoorbeeld door nieuws te plaatsen of prijsvragen uit te schrijven. Communiceren consumenten daar vervolgens onderling over door de link naar jouw site door te geven, dan is ook dit een vorm van linkbuilding.

Aanvullende tips

Wat betreft linkbuilding hebben we nog de volgende tips voor je in petto:

  • Zorg ervoor dat er altijd vanuit relevante websites (dus met raakvlakken met jouw branche) naar jouw site wordt gelinkt.
  • Gebruik bij voorkeur externe websites die door erkende marketingbureaus voor linkbuilding zijn ontwikkeld én die al tot aantoonbare resultaten hebben geleid.
  • Vermijd links vanuit bijvoorbeeld startpagina’s, of andere pagina’s die alleen maar ‘linken om het linken’, soms zelfs op geautomatiseerde wijze. Dergelijke niet-kwalitatieve links worden door Google niet gewaardeerd, waardoor je zelfs ‘gestraft’ kunt worden.
  • Zorg altijd voor inhoudelijk sterke linkbuildingartikelen, het liefst met enige diepgang, en uiteraard zonder taal- en spelfouten.

Stuur ons een DM.

Benieuwd welke specifieke groeikansen er online voor jou liggen? Aarzel niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen.

BLIJF OP DE HOOGTE

Laatste blogs

  • Published On: 17 August 2023

    Waarom linkbuilding?

  • Published On: 4 July 2022

    5 stappenplan doelgroep analyse

  • Published On: 22 January 2024

    Hoe werkt linkbuilding?