De domein autoriteit (vaak ook aangeduid als domain authority) is een score die aangeeft hoe het zit met de autoriteit van een website. Je kunt hierbij een score hebben tussen de 1 en de 100. Hiervoor geldt: hoe hoger de score is, des te beter het gesteld is met de autoriteit, oftewel de waarde van een website.

Waarom het relevant is om te weten wat de autoriteit is van een website, kun je lezen in de volgende alinea. Daarna gaan we dieper in op factoren die de domein autoriteit bepalen en bespreken we manieren om de autoriteit van je eigen website te verbeteren.

Domein autoriteit van een site achterhalen

Er zijn verschillende situaties waarin het voorkomt dat je de waarde van een website wenst te achterhalen:

  • Wanneer je bezig bent met linkbuilding en dus het opbouwen van een linkprofiel, dan zoek je idealiter externe websites met een hoge domein autoriteit. Van backlinks op dergelijke websites heb je namelijk meer profijt.
  • Tijdens je linkbuilding activiteiten is het nuttig je eigen domein autoriteit bij te houden. Dit is een manier om te meten in hoeverre je linkbuilding zich uitbetaalt.
  • Natuurlijk is het ook handig om te weten waar je staat ten opzichte van je concurrenten. Daarom is het zinvol de domein autoriteit van de website van een concurrent te achterhalen, en deze naast de score van je eigen site te leggen.

Hoe wordt domein autoriteit bepaald?

De domein autoriteit van een website wordt door talrijke factoren bepaald:

  • In hoeverre de website volledig kan worden geïndexeerd door de automatisch functionerende bots en crawlers van Google.
  • De hoeveelheid backlinks en (met name) de kwaliteit en relevantie daarvan.
  • De content, de structurering, de technische werking en de interne linkstructuur van een website.
  • De mate waarin je nieuwe waardevolle content aan een website wordt toegevoegd.
  • Hoelang een website reeds bestaat en op actieve wijze wordt bezocht en geoptimaliseerd.

4 tips voor een hogere domein autoriteit

Wanneer je de domein autoriteit van je eigen website wenst te verbeteren, kun je dit op onder andere de volgende manieren realiseren:

  1. Zorg dat de SEO-techniek van je website altijd in orde is. Voorkom dus foutmeldingen, niet-kloppende of zelfs ‘dode’ linkjes en 404-pagina’s waar je als bezoeker niets mee kunt.
  2. Zet in op het creëren en publiceren van zo goed mogelijke content. Idealiter gaan belangstellenden deze content vanuit zichzelf delen, met meer goede backlinks tot gevolg.
  3. Zet een slimme linkbuilding strategie voor de lange termijn uit, eventueel in samenwerking met een erkend online marketingbureau.
  4. Draag er zorg voor dat je content tegemoetkomt aan wat mensen uit je doelgroep willen lezen. Hier kom je achter door je doelgroep goed te kennen én door uitgebreide zoekwoorden onderzoeken te doen.

Lees al onze blog artikelen over SEO of bekijk hier al onze SEO-termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing en SEO.

Vertel mij meer.

Ben je benieuwd naar jouw online mogelijkheden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Blogs

Onze artikelen

Stuur ons een DM.

Wil je ontdekken welke concrete stappen je online nog kunt zetten om te groeien? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.