Waarom linkbuilding?

Samenvatting Artikel

Linkbuilding omvat het goed inrichten van de interne links op je eigen website en het verkrijgen van backlinks naar je website of webshop toe. Een backlink is een link vanaf een andere website naar een pagina op jouw website. Je vraagt je misschien af waarom linkbuilding zo belangrijk is? Het antwoord hierop is dat backlinks een grote invloed hebben op de domein autoriteit en trust flow van jouw website.

Domein autoriteit en trust flow

Er zijn zowel goede als slechte backlinks. Een goede backlink komt van een website met een hoge domein autoriteit en hoge relevantie voor jouw branche. Daarnaast heeft een goede en betrouwbare backlink een goede trust flow. Domein autoriteit en trust flow zijn belangrijke metrics, want dit geeft aan hoe invloedrijk en toonaangevend een website is. Hoe hoger deze score is, des te groter de kans is dat jouw website op een toppositie in de zoekresultaten van Google wordt weergeven.

Een slechte backlink is het tegenovergestelde en kan ervoor zorgen dat je daalt in de Google rankings.

Hoe pak je linkbuilding aan

Wanneer je besluit om te gaan linkbuilden voor jouw website is het verstandig meer informatie op te doen over hoe je dit het beste kunt aanpakken. Bijvoorbeeld: backlinks vanuit verschillende domeinen zijn effectiever dan meerdere backlinks uit hetzelfde domein. Op deze manier wordt er autoriteit toegekend vanuit meerdere domeinen.

Interne linkbuilding

Om te beginnen met linkbuilding, wil je eerst de interne linkbuilding op orde hebben. Dit zijn links naar andere pagina’s binnen je eigen website. Het doel hiervan is om de bezoekers verder te brengen. Goede interne links zijn belangrijk voor de SEO-kwaliteit van jouw website. Wanneer een belangrijke pagina links ontvangt, zal het interessant lijken voor zoekmachines. Pagina’s zonder interne links worden ‘orphan pages’ genoemd. Dit is niet alleen een zielige naam: pagina’s zonder interne links worden vaak door zoekmachines genegeerd.

Tip: Als je interne links hebt op je eigen website, dan wil je niet dat deze worden geopend in een nieuw tabblad.

Do-follow of no-follow links

Een no-follow link geeft geen linkwaarde aan de achterliggende pagina. Aan een do-follow link wordt wel autoriteit toegekend door zoekmachines. Idealiter wil je dus alleen maar do-follow links naar je website toe, zeker als deze een goede domein autoriteit hebben. Een no-follow link gebruik je meestal als het ene betaalde link betreft of als je geen linkwaarde wilt meegeven.

Kwaliteit boven kwantiteit

De kwaliteit van de links gaat altijd boven kwantiteit. Kwalitatieve links vanuit een website met een hoge domein autoriteit doet meer voor jouw website dan veel links vanuit een website met een lage domein autoriteit.

Tip: Zorg ervoor dat je niet te veel linkbuilding in een keer doet, maar spreid het uit. Teveel backlinks in één keer kan voor zoekmachines overkomen als ‘onnatuurlijk’ en dat kan averechts werken.

Tips bij linkbuilding

Om je zo goed mogelijk op weg te helpen, hebben wij wat tips opgesteld die je helpen bij linkbuilden. Je besteedt dit ook gemakkelijk uit aan een SEO-bureau. Als je besluit dit zelf aan te pakken, volg dan in ieder geval de volgende tips: 

  • Zorg voor goede content. Dit wil zeggen dat jouw bezoekers echt iets hebben aan deze content, zoals informatie of tips over het betreffende onderwerp.
  • Vergeet niet zelf ook aan uitgaande links te doen. Dit zijn links vanuit de teksten op je eigen website naar een andere website met een hoge domein autoriteit.
  • Gastbloggen op een website waar dit mogelijk is, kan een goede optie zijn. Je schrijft dan een artikel over een bepaald onderwerp waar jouw bedrijf bijvoorbeeld gespecialiseerd in is. Door een link naar je eigen website te plaatsen, zullen de lezers hun weg vinden naar jouw website.
  • Blijf altijd je linkprofiel controleren, bijvoorbeeld met SEMrush. Hierdoor zie je niet alleen vanuit welk domein er naar jouw website wordt gelinkt, maar ook met welk zoekwoord en wat de domein autoriteit is.
  • Linkbuilding is een continu proces. Het liefst wil je elke maand een paar links plaatsen. Als je er teveel in een keer doet, zal Google dit verdacht vinden.
Recente blog artikelen
Hoger in Google feature image 01
Tips

Hoger in Google

Tegenwoordig wordt ongeveer de helft van alle marketing- en reclamebudgetten in het Nederlandse bedrijfsleven besteed aan online marketing.

Lees meer »
SEO uitbesteden feature image 01
Tips

SEO uitbesteden

SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) is een aspect van de online marketing waar je als ondernemer eigenlijk niet omheen kunt.

Lees meer »