Tegenwoordig wordt ongeveer de helft van alle marketing- en reclamebudgetten in het Nederlandse bedrijfsleven besteed aan online marketing. Daarmee is internet marketing nu net zo ‘populair’ als de meer conventionele manieren van reclame maken.
Een bedrijf dat zich voor het eerst op online marketing richt, zal zich normaal gesproken eerst bezighouden met het opzetten van een eigen website. Want ondanks de opkomst van social media is en blijft de eigen website toch hét (digitale) visitekaartje van een bedrijf. Op je website moeten kunnen mensen die tot je doelgroep behoren kunnen vinden wat ze zoeken. Bovendien moeten ze hier kunnen overgaan op de actie die je van hen verwacht. Denk hierbij aan contact opnemen, het aanschaffen van een product of dienst, het aanvragen van een offerte of het downloaden van een document.
Als je eenmaal een eigen website hebt, is het beslist niet zeker dat deze wel genoeg bezoekers trekt. Daarom is het aan te raden actie te ondernemen om je website goed vindbaar te maken. Met goed vindbaar bedoelen we concreet dat je website op een hoge positie getoond zal moeten worden in de zoekresultaten van online zoekmachines zoals Google.
Hoger in Google komen is dus topprioriteit. In de volgende alinea leggen we uitgebreid uit waarom dat zo is. Daarna gaan we dieper in op verschillende technieken die er mede voor kunnen zorgen dat je website daadwerkelijk beter en vaker gevonden wordt door je potentiële klanten.
Waarom hoog in Google te staan?
Zoals je misschien weet is Google veruit de meest gebruikte zoekmachine in veel landen wereldwijd, waaronder Nederland. Het belang van hoog staan in Google is dan ook onmiskenbaar en wel om de volgende redenen:
- Naar schatting begint rond de 98 procent van de consumenten op internet een zoektocht door in een online zoekmachine een zoekwoord in te voeren.
- Meer dan 90 procent van de zoekopdrachten (in Nederland) wordt via Google uitgevoerd.
- Na het uitvoeren van een zoekopdracht kijkt rond de 90 van de internetgebruikers louter op de eerste pagina met zoekresultaten.
- Rond de 50 procent van de consumenten kiest een van de bovenste drie websites om op te klikken.
Je merkt het al, hoog staan in Google vergroot je potentiële klandizie aanzienlijk. Daarom stellen veel ondernemingen zich ten doel om bij de meest belangrijke zoekwoorden in ieder geval de eerste pagina te bereiken. Daarnaast heeft een hoge positie in Google een gunstige invloed op je naamsbekendheid en je reputatie.
Wat is SEO en welke onderdelen zijn er?
Nu je weet waarom het zo essentieel is om een hoog te staan in Google, is het tijd meer te leren over de onderdelen die dit mogelijk maken. Hierbij gaat het om diverse technieken die onder de noemer SEO vallen. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Met SEO probeer je je website hoger te laten scoren in de organische (dus onbetaalde) zoekresultaten. Hieronder lees je wat de belangrijkste onderdelen van SEO zijn, en op welke manieren je dus voor een hogere positie in Google zorgt:
Om je website überhaupt in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen, dient deze geïndexeerd te worden. De automatische crawlers (dat zijn een soort bots) van Google zijn daar constant mee bezig, maar als je een geheel nieuwe website opbouwt, moeten deze crawlers daar toch echt van op de hoogte worden gebracht. Dat doe je door een XML-sitemap aan te maken en/of backlinks te verzamelen. Op die backlinks komen we later in dit artikel nog terug.
De techniek van je website. Zodra je site technisch perfect in orde is, scoor je SEO-technisch het best. Daarentegen hebben vooral foutmeldingen, een slechte beveiliging en lange laadtijden een negatieve invloed op je online vindbaarheid.
De content op je website. Deze dien je af te stemmen op de wensen van jouw (potentiële) klanten. Die wensen zijn te achterhalen aan zoekwoorden die men het meest in Google invoert, iets dat via een gedegen zoekwoorden onderzoek te achterhalen is. In de teksten, het beeldmateriaal en de video’s op je site én natuurlijk in je metatekst dienen deze zoekwoorden dan ook terug te komen.
Het aantal backlinks dat je verzameld hebt en de kwaliteit van die links. Hierover lees je in de volgende alinea meer.
Alles over backlinks en linkbuilding
Een backlink is een hyperlink die op een externe website staat, die, wanneer je erop klikt, je doorleidt naar jouw site. Het verzamelen van backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd. Lang niet alle bedrijven die aan SEO doen zijn even actief op het gebied van linkbuilding. Dit terwijl linkbuilding op de lange termijn een grote impact kan hebben op je positie in Google.
Bij linkbuilding geldt in principe dat hoe meer backlinks je hebt, hoe beter. Echter is de kwaliteit van een backlink tegenwoordig minstens even belangrijk. Een voorbeeld van een backlink van hoge kwaliteit is een linkje dat in een blog of een nieuwsartikel is opgenomen. Dit artikel moet inhoudelijk sterk zijn en uiteraard relevant voor jouw werkveld en je producten. Bovendien moet het op een externe site worden geplaatst met raakvlakken met je werkveld. Als deze externe pagina ook nog eens een hoge domain authority (veelal afgekort tot DA) heeft, dan zou dat ideaal zijn.
Bereik snel resultaat met SEA
We haalden het hierboven al even aan: met SEO is het de bedoeling dat je website hoger komt in de organische zoekresultaten, oftewel de onbetaalde zoekresultaten. Over het algemeen geldt dat je met SEO vooral over de lange termijn resultaat boekt. Vooral linkbuilding is een kwestie van de lange adem, gelukkig kun je linkbuilding uitbesteden zodat dit je veel tijd scheelt.
Echter is er ook een manier om onmiddellijk hoger in Google te komen. Of sterker nog, bij de eerste drie zoekresultaten. Dit bereik je door je te richten op SEA, een afkorting die staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Met SEA betaal je Google om jouw websitevermelding, inclusief je metatekst en je url, bij de allerhoogste zoekresultaten te krijgen bij bepaalde, specifieke zoekwoorden.
SEA is dan ook bij uitstek dé manier om op zeer korte termijn hoger in Google te komen en (veel) meer websiteverkeer te genereren. Let wel: SEA heeft directe kosten en zet je je budget stil, dan krijg je direct geen verkeer meer naar je website. Met SEO is dit eigenlijk tegenovergesteld: om verkeer naar je website te halen met SEO ben je tenminste maanden bezig, maar als het eenmaal loopt is het een zeer stabiele factor.