Linkbuilding uitbesteden, voor- en nadelen

Samenvatting Artikel

Linkbuilding uitbesteden feature image 01

Wie ondernemer is en op zakelijk gebied streeft naar succes en groei, die ontkomt er tegenwoordig niet meer aan over een fraaie eigen website te beschikken. En dat is nog niet alles, deze website dient ook goed gevonden en veelvuldig bezocht te worden. Alleen zo kan een site namelijk leiden tot de gewenste (groei aan) klandizie.

Om meer websiteverkeer te creëren zijn activiteiten onder de noemer zoekmachine optimalisatie onvermijdelijk. Zoekmachine optimalisatie wordt meestal simpelweg SEO genoemd, oftewel de verkorte versie van de term Search Engine Optimization. 

Een belangrijk onderdeel van SEO wordt gevormd door linkbuilding. Hierbij staat het creëren van backlinks vanuit andere websites naar jouw site centraal. Doorgaans worden deze backlinks ‘verpakt’ in een informatief artikel dat duidelijke raakvlakken heeft met jouw sector, producten of diensten.

Je beseft je nu waarschijnlijk al: linkbuilding is een tijdrovend en nauwkeurig proces. Gelukkig zijn er externe specialisten, zoals online marketingbureaus, aan wie je dit uitstekend kunt uitbesteden. Maar is uitbesteding ook daadwerkelijk de beste keuze om linkbuilding uit te besteden? Hieronder vind je zowel de voor- als de nadelen van het uitbesteden van linkbuilding. Aan de hand van dit artikel kun je dan ook goed bepalen of uitbesteding iets voor jou is.

Goede redenen om voor uitbesteding te kiezen

Wanneer je ervoor kiest de activiteiten die bij linkbuilding komen kijken uit te besteden, dan zul je daar om deze redenen profijt van hebben:

  • Linkbuilding kan zoals gezegd erg veel tijd kosten. Uitbesteding levert je dus een forse tijdsbesparing op.
  • Bij linkbuilding komt veel specialistische kennis kijken. Besteed je linkbuilding uit, dan hoef je niet per se al deze kennis op te doen. Dat scheelt wederom tijd en bovendien kun je je hierdoor beter focussen op je core business.
  • Door de deskundigheid van online marketingbureaus is de kans op succes uit linkbuilding groter dan wanneer je hier zelf mee aan de slag zou gaan. Zo beschikt een dergelijk bureau over werknemers met volop expertise op dit gebied. Bovendien is de kans groot dat men al een uitgebreid netwerk aan websites heeft of kent, zodat jouw backlinks snel geplaatst kunnen worden en je ook op korte termijn al resultaten kunt boeken. 
  • Wanneer je voor uitbesteding kiest vervalt eveneens de noodzaak iemand in dienst te nemen voor SEO in het algemeen en/of linkbuilding in het bijzonder.

De nadelen van het uitbesteden van linkbuilding

Tegenover de voordelen van het uitbesteden van linkbuilding staan ook enkele (potentiële) nadelen. Dit zijn de volgende:

  • Wanneer je linkbuilding of andere taken uitbesteedt, verlies je over die aspecten deels of geheel de controle. Als ondernemer moet je dit natuurlijk wel kunnen opbrengen en accepteren. Dit maakt het des te relevanter dat je met een bewezen deskundig online marketingbureau in zee gaat.
  • Met de juiste tips voor linkbuilding kom je zelf al een stuk verder en bespaar je tijd en geld.
  • Zeker als je inzet op kwalitatieve linkbuilding (iets dat wel aan te raden is) kan uitbesteding relatief kostbaar uitvallen, zelfs al zou je er op de lange termijn uiteraard juist baat bij moeten hebben.
  • Door uitbesteding bouw je zelf minder of geen kennis op het gebied van SEO en linkbuilding op.
  • Het is mogelijk dat een extern online marketingbureau geen specialistische kennis heeft over jouw werkveld.

Recente blog artikelen
Tips

Waarom linkbuilding?

Linkbuilding omvat het goed inrichten van de interne links op jouw website en het het verkrijgen van backlinks naar jouw website of webshop.

Lees meer »
Hoger in Google feature image 01
Tips

Hoger in Google

Tegenwoordig wordt ongeveer de helft van alle marketing- en reclamebudgetten in het Nederlandse bedrijfsleven besteed aan online marketing.

Lees meer »
SEO uitbesteden feature image 01
Tips

SEO uitbesteden

SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) is een aspect van de online marketing waar je als ondernemer eigenlijk niet omheen kunt.

Lees meer »