SEMrush

Samenvatting Artikel

SEMrush staat bekend als een van de beste en bovenal een van de meest complete SEO-tools die er beschikbaar zijn. Wanneer je de SEO-activiteiten van je organisatie dus naar een zo hoog mogelijk niveau wilt tillen, dan is het aan te raden om van SEMrush gebruik zou maken. Hieronder noemen en beschrijven we een aantal van de belangrijkste functionaliteiten van deze bijzondere SEO-tool. Daarna verklaren we nog in het kort waarom SEMrush helaas geen gratis tool is.

Mogelijkheden van SEMrush

De mogelijkheden van SEMrush zijn te talrijk en te uitgebreid om ze hier allemaal te kunnen benoemen. Wel kunnen we stellen dat de volgende mogelijkheden tot de meest essentiële behoren:

  • Je kunt er een uitgebreid zoekwoorden onderzoek mee doen. Aan de hand daarvan kom je precies te weten hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden wordt gezocht door de mensen die tot jouw doelgroep(en) behoren.
  • Deze zoekwoorden onderzoeken kun je als het ware koppelen aan een concurrentieonderzoek. Daarmee krijg je inzicht in welke concurrenten op welke manier vindbaar zijn op bepaalde zoekwoorden. Hierbij gaat het om zowel de organische als de betaalde zoekresultaten. Zo leer je ook op welke zoekwoorden je waarschijnlijk wel of niet goed zult scoren. Eventueel kun je op basis van deze informatie besluiten te adverteren op zoekwoorden met veel concurrentie.
  • Je kunt je eigen website aan een technische controle blootstellen. Deze check behandelt onder andere de laadtijden, de grootte van de afbeeldingen, de geschiktheid van de metatags, het bestaan van dubbele content en de werking van interne links. Uit dit onderzoek zal blijken hoe je de techniek, de indeling en de structuur van je website nog kunt verbeteren, iets dat gunstig kan uitpakken voor je online vindbaarheid.
  • Er zijn uitgebreide mogelijkheden om backlinks te analyseren. Zo kun je elke willekeurige domeinnaam invoeren (dus die van jezelf, maar ook die van je concurrenten) om te zien vanaf welke externe websites wordt gelinkt naar de website in kwestie. Met deze informatie kun je checken hoe het zit met bijvoorbeeld de domein autoriteit. Bovendien leer je hiermee meer over interessante externe websites om backlinks op te (laten) plaatsen.
  • Je kunt nuttige statistieken tevoorschijn halen over waar jij en je concurrenten websitebezoekers vandaan halen, afgestemd op zoekwoorden, rankingposities en landingspagina’s.

Waarom is SEMrush geen gratis tool?

Zoals je merkt kun je met SEMrush enorm veel informatie verzamelen. Al deze informatie is beschikbaar omdat SEMrush gebruikmaakt van zogeheten crawlers. Dat zijn een soort van robots die constant het internet afstruinen en gegevens verzamelen en opslaan. Dankzij deze crawlers heb je SEMrush ongekende mogelijkheden, maar één ding zal je je wel moeten beseffen: het kost zeer veel rekenkracht om deze crawlers voortdurend aan de gang te houden. Alleen al om deze reden is een veelomvattende SEO-tool als SEMrush dan ook niet gratis te gebruiken.

Lees al onze blog artikelen over SEO of bekijk hier al onze SEO-termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing en SEO.

Meer..

HTML-sitemap

Een HTML-sitemap kan handig zijn als je inzicht wilt geven aan gebruikers op je website betreft pagina’s en categorieën.

Lees meer »

Laadtijd website

Met laadtijd wordt aangegeven hoe lang het duurt voor een gebruiker gebruik kan maken van alle informatie en functionaliteiten van je website.

Lees meer »