404-pagina’s

Samenvatting Artikel

In de rol van internetgebruiker herken je deze situatie vast wel: je probeert een bepaalde website (of een subpagina daarvan) te openen, maar in plaats van de gevraagde informatie wordt een foutmelding getoond. Grote kans dat je dan terecht bent gekomen op een 404-pagina. Dat is een pagina waarop wordt aangegeven dat de gevraagde informatie niet kan worden gevonden en/of weergegeven. 

404-pagina voorbeeld Bol.com

404-pagina voorbeeld Bol.com

Dat je wilt voorkomen dat je website 404-pagina’s bevat, wordt eens te meer duidelijk uit de volgende alinea. In het vervolg van dit artikel vertellen we hoe je deze foutpagina’s achterhaalt en oplost.

Waarom zijn 404-pagina’s schadelijk voor je website?

Elke 404-pagina is in potentie schadelijk voor je organisatie als geheel. Een internetter die op zo’n pagina belandt, wordt namelijk in feite gevraagd extra moeite te doen om de gewenste informatie te zoeken op jouw website. Grote kans dat deze gebruiker die extra moeite niet gaat doen; deze gaat waarschijnlijk gewoon zijn of haar informatie op de site van een concurrent zoeken. Naast het mislopen van klandizie zijn 404-pagina’s niet best voor de reputatie van je bedrijf. Waarom zouden je producten en dienstverlening wél goed zijn, als je website foutmeldingen vertoont?

Daarnaast zijn 404-pagina’s schadelijk voor de SEO-scores van je website. Zeker als meer dan tientallen 404-pagina’s hebt, dan loop je het risico dat je SEO-posities achteruit gaan.

Zo achterhaal je 404-pagina’s

Wie bestaande 404-pagina’s wil verhelpen, moet deze eerst zien op te sporen. Dat kun je uiteraard doen door handmatig alle subpagina’s van je website te doorlopen, maar makkelijker kan dit gelukkig ook. Via bekende tools als Google Analytics en Google Search Console kun je snel inzichtelijk krijgen of en waar er sprake is van 404-pagina’s.

Daarnaast zijn er ook betaalde SEO-tools die 404-pagina’s kunnen opsporen of je waarschuwingen geven als je website nieuwe 404-pagina’s krijgt. Er zijn veel SEO-tools geschikt voor het opsporen van 404-pagina’s, denk bijvoorbeeld aan SEMrush, maar ook Screaming From.

Mogelijke oplossingen voor 404-pagina’s

Er zijn verschillende manieren om de bestaande 404-pagina(‘s) op je website aan te pakken:

  • Waarschijnlijk de beste manier om om te gaan met een 404-pagina, is door een redirect in te stellen. Om precies te zijn, een 301-redirect. Hiermee voorkom je dat een websitebezoeker om de foutpagina terechtkomt en je website vaarwel zegt. Een redirect leidt de bezoeker namelijk geheel automatisch door naar de pagina waar wél de juiste informatie te vinden is. Bovendien communiceert een 301-redirect met Google, zodat laatstgenoemde weet waar vanaf nu de juiste informatie is te vinden – en dus de SEO-waarde naar de nieuwe url overzet.
  • Worden de 404-foutmeldingen veroorzaakt door een foutieve backlink op een externe website? Neem dan contact op met de beheerder van deze website om deze fout te laten herstellen.
  • Stel je vast dat websitebezoekers na op een interne link te hebben geklikt op een 404-pagina terechtkomen? Voer dan correcties door in je interne linkstructuur.

404-pagina tips

Om het maximale rendement te halen uit het oplossen van en het omgaan met 404-pagina’s, hebben we tenslotte nog deze tips voor je in petto:

  • Als er sprake is van een 404-pagina, probeer daar dan op z’n minst een vermakelijke pagina van te maken, wellicht met zelfs een humoristische insteek. Dit neemt misschien wel de nodige teleurstelling of zelfs boosheid bij de gebruiker weg. 
  • Een andere manier om te voorkomen dat websitegebruikers je website verlaten vanuit een 404-pagina, is door daar een aantal handige interne links te plaatsen, bijvoorbeeld naar je belangrijkste categorieën of producten.
  • Welke informatie je ook precies vermeld, zorg altijd voor duidelijkheid voor bezoekers van je 404-pagina.
  • Leid een 404-pagina nooit door naar je homepage met een automatische redirect. Je wilt een 404-pagina immers redirecten naar een relevante pagina die de oude pagina heeft vervangen.

Lees al onze blog artikelen over SEO of bekijk hier al onze SEO-termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing en SEO.

Meer..

HTML-sitemap

Een HTML-sitemap kan handig zijn als je inzicht wilt geven aan gebruikers op je website betreft pagina’s en categorieën.

Lees meer »

Laadtijd website

Met laadtijd wordt aangegeven hoe lang het duurt voor een gebruiker gebruik kan maken van alle informatie en functionaliteiten van je website.

Lees meer »