SEO is gericht op het op den duur zo hoog mogelijk krijgen van je website in de organische (dus onbetaalde) zoekresultaten. Wil je zo snel mogelijk resultaat? Dan ligt het voor de hand (ook) aan SEA te doen. SEA staat voor Search Engine Advertising. Hierbij krijgt je website tegen betaling onmiddellijk een hoge positie in de zoekresultaten.

Bij zowel SEO als SEA is het van belang om eerst een zoektermen onderzoek te verrichten. Met dit onderzoek krijg je inzichtelijk welke zoektermen consumenten het vaakst invoeren in de zoekbalk van met name Google. Over het belang van dit onderzoek vertellen we later in dit artikel meer. Ook helpen we je met enkele tips op weg om zo’n zoektermen onderzoek uit te voeren. Eerst leggen we – voor de volledigheid – nog eens uit wat ook alweer het verschil is tussen een zoekterm en een zoekwoord.

Verschil tussen zoektermen en zoekwoorden

In de online marketingwereld worden de termen zoekwoord en zoekterm volop door elkaar gebruikt, zelfs door doorgewinterde marketeers. Dit zijn echter niet dezelfde dingen. Volgens Google zelf is een zoekterm namelijk het woord of de woorden die een internetgebruiker in de Google-zoekbalk invoert. Daarentegen is een zoekwoord het woord of de woorden waar je als adverteerder (via SEA) op wilt ‘scoren’.

Waarom is een zoektermen onderzoek belangrijk?

Een zoektermen onderzoek is belangrijk voor je algehele online marketingstrategie:

  • Een dergelijk keyword research biedt gedetailleerd inzicht in de zoektermen die jouw (potentiële) klanten het vaakst invoeren. Zo weet je welke zoektermen je moet laten terugkomen in je content en je metatags. Doe je dit op de juiste manier, dan kan je website stijgen in de organische zoekresultaten.
  • De resultaten van het onderzoek kun je gebruiken om zeer gericht te adverteren in Google (SEA).
  • Een zoektermen onderzoek geeft een uitstekend inkijkje in wat er omgaat in de hoofden van de consument. Dankzij dit onderzoek leer je je klanten dus een stuk beter kennen. Daar komt nog bij dat een zoektermen onderzoek handig is om informatie te vergaren ten behoeve van een doelgroepanalyse.

Hoe voer je dit onderzoek uit?

Er zijn talrijke manieren om een zoektermen onderzoek tot goede resultaten te laten komen. Je zou bijvoorbeeld simpelweg zelf een brainstorm kunnen houden. Schrijf daarbij op welke zoektermen je zelf zou invoeren in de rol van klant. Voer deze termen vervolgens in Google in en controleer de resultaten en vooral ook de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina. Houd ook in de gaten of de zoekbalk in Google niet zelf al een suggestie doet om jouw zoekterm aan te passen of af te ronden.

Uiteraard bestaan er ook verschillende tools om een dergelijk onderzoek te verrichten. Met een goede tool bespaar je jezelf veel werk en heb je meer zekerheid over de uitkomsten, ook omdat zo’n tool zelf met bewezen geschikte voorstellen voor zoektermen komt. Voorbeelden van goede tools hiervoor zijn Ahrefs, SEMrush, MOZ en Google Trends.

Lees al onze blog artikelen over SEO of bekijk hier al onze SEO-termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing en SEO.

Vertel mij meer.

Ben je benieuwd naar jouw online mogelijkheden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Blogs

Onze artikelen

Stuur ons een DM.

Wil je ontdekken welke concrete stappen je online nog kunt zetten om te groeien? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.