SEO (Search Engine Optimization) omvat activiteiten die ertoe moeten bijdragen dat je website hoger scoort in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het is niet altijd eenvoudig om het maximale rendement te halen uit je SEO-inspanningen. Gelukkig zijn er verschillende SEO-tools die je het leven als online marketeer wat makkelijker maken. In dit artikel komt een aantal van de meest essentiële SEO-tools aan bod. We beschrijven in het kort wat je ermee kunt en hoe deze tools meerwaarde bieden aan je SEO.

Majestic SEO

Zoals je misschien weet vormt linkbuilding een essentieel onderdeel van je SEO-strategie. Als je actief een rijker linkprofiel wilt opbouwen, dan is Majestic SEO een zeer hulpvaardige tool. Met Majestic SEO kun je nagenoeg alles te weten komen over dit linkprofiel. Leer bijvoorbeeld hoeveel backlinks je website momenteel heeft, hoe deze zijn opgebouwd en welke anchorteksten er zijn gebruikt. Je kunt Majestic SEO overigens niet alleen op je eigen website toepassen, maar ook op andere websites, zoals die van je concurrenten. Om deze populaire tool te kunnen gebruiken dien je wel tegen betaling een abonnement af te sluiten.

Een ander onderscheidend punt van Majestic SEO is de Trust Flow: simpel uitgelegd geeft dit aan hoeveel autoriteit en betrouwbaarheid een backlink geeft aan jouw website.

SEMrush

SEMrush behoort zonder twijfel tot de meest bekende SEO-tools. Dit is dan ook een van de meest complete tools die te verkrijgen zijn. Zo kun je uitgebreide zoekwoorden onderzoeken doen, waarbij je de prestaties van je eigen website nauwkeurig kunt vergelijken met die van andere websites. SEMrush is namelijk een tool die de nadruk legt op jouw positie ten opzichte van die van je concurrenten. Je kunt ook onder meer een foutenanalyse van je eigen website laten uitvoeren en je eigen domein autoriteit achterhalen. 

SEMrush is helaas geen voordelige tool, maar als je serieus aan de slag wilt gaan met SEO echt een aanrader.

Google Search Console

Google Search Console (vaak afgekort tot Google SC) is eveneens een handige SEO-tool. Deze SEO-tool laat onder andere zien hoe Google jouw website indexeert, oftewel ‘leest’. Je kunt met Google Search Console ook te weten komen met welke zoekwoorden je website bezoekers heeft getrokken en naar welke pagina’s. Aan de hand daarvan kun je concluderen welke facetten nog voor verbetering vatbaar zijn.

Google Search Console is een tool die je gratis kunt gebruiken.

MOZ

MOZ is tenslotte een SEO-tool die je zou kunnen vergelijken met SEMrush. Beide zijn namelijk SEO-tools met een grote mate van veelzijdigheid, al gaat SEMrush uiteindelijk dieper op de materie in en meer features biedt. Tegelijkertijd is SEMrush wel een stuk duurder dan MOZ.

Ondanks de beperkingen ten opzichte van SEMrush is MOZ toch een waardevolle SEO-tool, zeker voor mensen die een website in eigen beheer hebben en niet al te veel ervaring hebben met online marketing. Met MOZ kun je namelijk nuttige informatie achterhalen als het gaat om zoekwoorden onderzoeken, backlinks, SEO-rankings en de voortgang op al deze vlakken (binnen aan te maken projecten). Daarbij staat MOZ bekend als zeer gebruiksvriendelijk – ideaal dus voor beginnende online marketeers.

Enige nadeel is dat MOZ niet gratis is, maar gelukkig wel deels gratis te gebruiken.

Lees al onze blog artikelen over SEO of bekijk hier al onze SEO-termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing en SEO.

Vertel mij meer.

Ben je benieuwd naar jouw online mogelijkheden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

seo bureau strategie
Blogs

Onze artikelen

Stuur ons een DM.

Wil je ontdekken welke concrete stappen je online nog kunt zetten om te groeien? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.